Goes modestad haute couture Addy van den Krommenacker Grote Kerk

De sprookjeswereld van de Haute Couture landt in Goes

Haute Couture in Goes

De sprookjeswereld van de Haute Couture is geland in Goes.

In de Grote Kerk te Goes is de nieuwe collectie van de internationaal befaamde ontwerper Addy van den Krommenacker gepresenteerd.
De modellen van het bureau Dijon Caractère showden de nieuwe items van de wintercollectie 2016 / 2017.
Ruim 500 gasten hebben onder het genot van een drankje en een hapje een fantastische avond beleefd.

Voor de officiële presentatie van de laatste wintermode van van den Krommenacker, lieten een aantal modezaken uit Goes de nieuwe collecties zien die nu in hun winkels worden aangeboden.
Luna moda donna, Moniek mode, Mikaya fashion, Avalon, Tiare, Delscher, Diverso, en BellaDonna verleenden hiervoor hun medewerking. De modellen liepen keer op keer met de prachtige kleding over de catwalk in de tot de laatste plaats bezette Grote Kerk.
De dameskledingzaken lieten met de sprankelende modeshow zien dat Goes veel te bieden heeft voor de modebewuste vrouw.

Het hoogtepunt van de avond was de presentatie van de nieuwe kleding van Addy van de Krommenacker.
Zijn nieuwe wintercollectie is gebaseerd op drie kleuren, wit, groen en blauw. Voor zijn ontwerpen liet hij zich inspireren door de werken van de schilder Jeroen Bosch.

Tom de Koning, die voor de organisatie tekende, spreekt van een daverend succes.
Het is zijn ambitie om het evenement een vervolg te geven, zodat Goes zich nog sterker profileert als dé modestad van Zuidwest Nederland.
Goes Modestad is een concept dat reeds aanslaat bij veel Zeeuwen.
Ook bezoekers van buiten de provincie, die speciaal naar Goes komen om hun nieuwe dames- of herenkleding aan te schaffen, weten het grote aanbod van winkels met damesmode en herenkleding te waarderen.

De avond is besloten met muziek en dans. De optredens van Albertina en Jam Pact zweepten het publiek op en menigeen waagde zich op de dansvloer.
Voor alle gasten was er een prettig gevulde goodiebag na afloop van dit zeer geslaagde event.

Jamin Goes Snoepwinkel Snoepgoed Snoepjes

De Jamin Winkel Goes doet het weer!

De Jamin Winkel Goes

De Jamin Winkel Goes doet het weer.
Sinds juli kunnen de liefhebbers van exclusieve lekkernijen ook in Goes weer naar Jamin.
En daar is met smart op gewacht, want een dergelijke speciaalzaak mag in het Goese stadscentrum natuurlijk niet ontbreken.

De nieuwe uitbater van de winkel is na de eerste weken enthousiast over het welslagen van de nieuwe uitdaging die hij is aangegaan.
Hij is dan ook vastbesloten om een steentje bij te dragen, en het winkelgebeuren in Goes swingend als vanouds te krijgen.

Samenwerking en elkaar ondersteunen in de dingen waar winkeliers sterk in zijn.
Zoals het winkelend publiek op een aangename en vriendelijke manier bedienen.
Kwaliteitsproducten aanbieden en waar nodig de klant op deskundige wijze adviseren.
Initiatieven van collega winkeliers ondersteunen.
Een zeer te waarderen instelling, die bijval en navolging verdient.

Het Jamin Concept

Het concept van Jamin is ruim 125 jaar een winner bij het publiek dat zoete lekkernijen weet te waarderen.
Door de opkomst van de supermarkt, de snoepautomaten en andere verkooppunten die snoep gingen verkopen, werd de concurrentie goed voelbaar.
Dit heeft geleid tot een ultieme specialisatie op snoepgebied.
De gewone Mars, Treets, Twicks of Verkade chocoladereep is niet meer te vinden bij de vestiging van Jamin in Goes.
Speciale, spannende trends op snoep- en chocoladegebied zijn in de winkel verkrijgbaar.
Hiervoor worden o.a. de meest bijzondere lekkernijen van over de gehele wereld in het assortiment opgenomen.

Voedselallergie en snoep

Jamin heeft een ultiem systeem ontwikkeld voor liefhebbers van snoep die last hebben van een voedselallergie.
Dit stippen systeem geeft aan welke stoffen niet in de verkrijgbare snoep verwerkt zijn.
Jamin Winkel Goes voedselallergie systeem
Zo kan iedereen lekker en bewust snoepen. Vooral voor ouders van kinderen met een voedselallergie een geruststellende gedachte.

Bij het schepsnoep zit niet in iedere bak een aparte schep.
Voor diegenen die een intolerantie hebben voor een bepaalde stof of zeer sterk hierop reageren, zijn de medewerkers altijd bereid een nieuwe zak te openen, zodat de producten gegarandeerd zonder deze stof kunnen worden geschept.

Zodra het uitgebreide Sint-, Kerst- of Paasassortiment in de winkel ligt, zijn ook hiervan dieetlijsten beschikbaar. Vraag er naar of kijk op internet. Zo is er dus ook voor de feestdagen voor iedereen wat lekkers!

Exclusief Snoepgoed

Het uitgebreide, exclusieve assortiment maakt de Jamin Winkel Goes tot een waar paradijs.
De ontdekking van internationaal befaamde snoepsoorten is voor de liefhebber van zoetwaren een fantastische ervaring.
Ga de uitdaging aan en maak je eigen internationale reis door de wereld van het snoepgoed.
En dan gewoon bij de Jamin Winkel Goes in de provincie Zeeland.

Festival De Veste Goes foodtrucks avond

Festival De Veste Goes

Festival De Veste Goes

In Goes is voor de eerste maal het Festival De Veste gehouden.
Muziek, theater, shoppen, film, eten en drinken. Drie dagen genieten met vertier voor jong en oud in Goes.

Het Pop Up Team Goes en Goes Marketing zijn er in geslaagd om met  deze eerste editie direct een volwassen evenement neer te zetten.

Vrijdag

Op de eerste dag verzorgde Podium Het Beest een openluchtvoorstelling waar de filmliefhebbers konden kijken naar O Brother Where Art Thou.
De tweede film die vertoond werd Once begon om 22:30. De beeldkwaliteit was ditmaal een stuk beter omdat het inmiddels donker geworden was.

Vanaf 16:00 uur gaf Sail College "de Schotsman" demo’s voor de jeugd met kleine zeilbootjes. Geïnteresseerde jongeren konden inschepen en een klein tochtje maken op het water.

Het rock-duo Henk & Peter verzorgde vanaf 21:00 live muziek. Het enthousiaste publiek sloeg spontaan aan het dansen en zette zelfs massaal een polonaise in toen een medley met Nederlandstalige nummers ten gehore werd  gebracht.

Zaterdag

Zaterdag was een echte topdag.
Duizenden belangstellenden bezochten Festival De Veste om te kijken en te proeven van de gerechten die in de Foodtrucks bereid werden.

Op het podium werd door verschillende artiesten de muzikale omlijsting verzorgd, met als laatste het optreden van ‘80 & '90 DJ's Stracco & Bramski. Net als op de eerste avond ging ook nu het dansende publiek weer helemaal los.

Zondag

Ook de zondag was weer een druk bezochte festivaldag.
En alweer niets dan lovende woorden van de bezoekers. Vergelijkingen met eerder gehouden foodtruckfestivals in Zeeland bevestigen dat het Festival De Veste in Goes tot de besten behoort.
Ook op deze derde dag werd genoten van de gerechten uit de foodtrucks, muziek van de Billy's, kunst en de standjes met hebbedingetjes die langs de Oostwal opgesteld stonden.

haringparty Vlissingen uitnodiging netwerkevenement

Haringparty Vlissingen

Haringparty Vlissingen

De haringparty Vlissingen is een van de mooiste en succesvolste haringparty's die in Zeeland wordt gehouden.
Sinds 2011 is de organisatie van dit culinaire netwerkevenement in handen van de Lions Club Vlissingen, die wederom alles uit de kast heeft gehaald om de editie 2016 tot een succes te maken.
Ook dit jaar was de Machinefabriek in Vlissingen de locatie waar ruim 500 genodigden de nieuwe haring konden keuren.

Veilingen en verloting

Het eerste vaatje met haringen is geveild door de burgemeester van Vlissingen, de heer Bas van den Tillaar.
De opbrengst was € 1.400,-

Vervolgens werden door de veilingmeester Joost van Damme onder toezicht van notaris Oonk enkele kunstwerken bij opbod geveild.
Als laatste onderdeel werden de loten getrokken waarvan de gelukkige winnaars ook met een kunstwerk huiswaarts gingen.
De bekende kunstenaars Bob Pingen, Jan de Quelery, Leon Riekwell, Lex de Meester, Ludo van Well, Frank van der Meijden, Nathalie van Terheijden en Jos Pielage hadden ieder een werk voor de veiling en de verloting ingebracht.

Opbrengst

De totale opbrengst van de Haringparty Vlissingen bedroeg € 7.500,-.
Drie organisaties; de Stichting Mantelzorg, de Stichting Voedselbank Walcheren en de Stichting Present Walcheren kregen ieder een cheque van € 2.500,- uitgereikt.

Netwerken

Na het officiële gedeelte is nog tot 22:00 uur genetwerkt en gefeest. SEC catering verzorgde het eten en drinken.
De muziek uit de vinyl-platencollectie van Oscar Prinsen maakte dat velen er een dansje aan waagden.
Al met al een zeer geslaagde avond met tevreden bezoekers, een mooie opbrengst voor de goede doelen en uitstekende nieuwe haring.

KWF SamenLoop voor Hoop

KWF SamenLoop voor Hoop

KWF SamenLoop voor Hoop

Voor de eerste keer wordt ook in Zeeland de KWF SamenLoop voor Hoop georganiseerd.
In Middelburg is het definitieve startschot gegeven om het evenement vorm te geven.
Een groep van zo'n 25 vrijwilligers was in het PTK Business Center bij elkaar gekomen. Jan Willem Wisse, voorzitter van het organisatiecomité, deelde hen mee dat het gelukt is om het fundament voor het event te leggen. Op 12 en 13 mei zal er gelopen worden op het Abdijplein in Middelburg. De officiële benaming is SamenLoop voor Hoop Walcheren 2017.

Vrijwilligers

In totaal zijn zo'n 100 vrijwilligers nodig om de Samenloop te organiseren.
Er zijn mensen nodig voor de logistiek, catering, de kinderloop, werving en administratie etc.Iedereen is welkom om een helpende hand toe te steken en het event tot een succes te maken.
Je kunt je hier opgeven of informatie inwinnen.

Over Samenloop voor Hoop

Samen Loop voor Hoop is een lokaal 24-uurs durende wandelestafette om geld in te zamelen voor onderzoek naar kanker vanuit KWF kankerbestrijding. 24 uur lang lopen teamleden afwisselend op een parcours. Tijdens deze estafette worden er verschillende activiteiten georganiseerd en staat alles in het teken van de voortdurende strijd tegen kanker.

Tijdens de wandelestafette zijn er muziekoptredens, is er een braderie, zijn er activiteiten voor de kinderen en natuurlijk zullen de verschillende ceremonies plaatsvinden. Iedereen is welkom, van jong tot oud!

Ceremonies;

De Openingsronde met survivors
Mensen met kanker of die kanker overwonnen hebben zullen het evenement openen door de eerste ronde over het pacour te lopen. Heb jij kanker of ben je een van de gelukkigen die kanker heeft overwonnen? Geef je dan nu op en loop mee!

De Kaarsenceremonie
Wanneer de avond valt zullen kaarsenzakken met persoonlijke boodschappen het parcours verlichten. Tijdens deze ceremonie herdenken we dierbaren en vieren we dat mensen kanker hebben overwonnen.

• De Slotceremonie
Na 24 uur wandelen loopt iedereen de laatste ronde en zal de opbrengst bekend worden gemaakt en de cheque worden overhandigd aan KWF Kankerbestrijding.

De KinderLoop voor basisschoolleerlingen
Naast de ceremonies zal er ook een speciale KinderLoop voor basisschoolleerlingen worden georganiseerd. Dit is een verkorte sponsorloop van 24 minuten. Kinderen van basisscholen zullen in samenwerking met de samenloop en hun school, eigen teams samenstellen. Kinderen krijgen zo ook de mogelijkheid om geld in te zamelen voor onderzoek naar kanker.

Comité van Aanbeveling

Het Comité van aanbeveling voor de Samenloop voor Hoop Walcheren is samengesteld uit onderstaande leden:

  • Han Polman, Commissaris van de Koning in Zeeland
  • Harald M. Bergmann, Burgemeester Middelburg
  • Bas van den Tillaar, Burgemeester Vlissingen
  • Rob van der Zwaag, Burgemeester Veere
  • Saskia Kuipers, Internist-Hematoloog ADRZ
  • Ellen Janssens-van Vliet, Internist-Oncoloog ADRZ

Organisatie: SamenLoop voor Hoop Walcheren

KWF: Koningin Wilhelminafonds

Reageer

Voor informatie, als je wilt meelopen, je diensten aanbiedt als vrijwilliger, met je onderneming wilt sponsoren of op een andere manier de KWF SamenLoop voor Hoop wilt ondersteunen vul dan het onderstaande formulier in.

[contact-form-7 404 "Not Found"]
internationaal toptennis in Middelburg Driekler Challenger Zeeland Driekleur Challenger Zeeland herentennis future Driekleur Challenger Zeeland tennistoernooi tennisbaan Middelburg Driekleur Challenger Zeeland damestoernooi

Internationaal toptennis in Middelburg

Internationaal toptennis in Middelburg

Bijna twee weken lang genieten van internationaal toptennis in Middelburg.
Driekleur Challenger Zeeland is hét topsport- en businessevenement van Zeeland! Met een prijzenpot van ruim $40.000, ruim 125 internationale topspelers uit 45 landen en 5 continenten, is dit evenement de springplank naar de absolute wereldtop. Zo hebben bekende Nederlandse toppers als Thiemo de Bakker, Jesse Huta Galung en Thomas Schoorel bij de heren deelgenomen. Aranxta Rus, Kirsten Flipkens, en niet te missen Lesley Kerkhove van Zeeuwse komaf, hebben afgelopen jaren deelgenomen bij de dames. Mede dankzij de bijdrage van deze tennistoppers én Lesley Kerkhove als ambassadrice, heeft de organisatie van de Challenger de prachtige provincie Zeeland op de kaart weten te zetten. Niet alleen landelijk en internationaal, maar ook zakelijk en op sportief gebied. 

Business to Business

Met ruim 150 participerende bedrijven en 3000 zakelijke bezoekers in 2015, is de Challenger toonaangevend binnen het Zeeuwse zakenleven. Gedurende 9 dagen wordt er genoten van toptennis waarnaast er op zakelijk gebied een aantrekkelijk sport- en businessconcept wordt aangeboden op het Stoffels Bleijenberg all-inclusive VIP-topdeck en het nieuwe Ondernemerscafé wat ondersteund zal worden door De Persgroep en De Ondernemer. Tevens zijn er tijdens het evenement als sponsor* mogelijkheden tot golf- en/of zeilarrangementen, tennisclinics van internationale tennistoppers en worden er interessante congressen en workshops georganiseerd door diverse partijen. 

Welzorg International Wheelchair tournament

Driekleur Challenger Zeeland organiseert als enige in Nederland een internationaal rolstoel tennistoernooi op gravel. Welzorg is de trotse naamdrager van dit unieke toernooi. 

ABN AMRO Kidsday

Voor kinderen wordt er zoals elk jaar een Kidsday georganiseerd, waarbij ABN AMRO de belangrijke naamdrager van is. De ABN AMRO kidsday heeft ook dit jaar weer een leuk programma met o.a. spelen bij MiniMunid, een kookworkshop bij Van der Valk en een tennisclinic van een internationale tennistopper.

Ladiesday

Voor de dames wordt er dit jaar een speciale Ladiesday georganiseerd met een champagne lunch, tennisclinic van een internationale tennistopper en modeshows van Intersport Erik en Junts Fashion.

Entree gratis!

De wedstrijden die tijdens Driekleur Challenger Zeeland plaatsvinden zijn net als voorgaande jaren voor het publiek gratis toegankelijk. Op vertoon van het persoonlijke e-ticket verkrijgt u toegang tot de wedstrijdbanen en het park. Het VIP-topdeck is exclusief voor businessbezoekers.

Voor meer informatie, een entreebewijs downloaden en inschrijven: www.DriekleurChallengerZeeland.nl

Zeeland Business bij Schoudee in Wemeldinge

Netwerken bij Schoudee in Wemeldinge

Netwerken bij Schoudee in Wemeldinge

In april was Zeeland Business te gast bij Schoudee in Wemeldinge.
Zo'n honderd bezoekers werden in de geheel vernieuwde en volledig verbouwde accommodatie van Schoudee ontvangen voor de derde netwerkbijeenkomst in 2016.

Schoudee

Na een grondige verbouwing is sinds april het nieuwe Schoudee heropend.
De boerderij heeft een ware metamorfose ondergaan.
Men kan er nu niet alleen terecht voor een party- of trouwfeest, Schoudee voorziet ook in verschillende vergaderarrangementen.
Tevens is er een brasserie aan de boerenschuur gebouwd, waar men de lunch of het diner kan nuttigen.

Boerderij Schoudee is dagelijks geopend vanaf 11:00 uur. (tot juni ma. en di. gesloten)
Op het grote terras is het heerlijk toeven en er is voor de kinderen voorzien in allerlei speel- en klimtoestellen. Een luchttrampoline is de grote trekpleister voor de kids.

Sprekers

Na de opening door dagvoorzitter Bert van Leerdam kwamen verschillende sprekers aan het woord die ook ditmaal weer interessante onderwerpen bespraken.
Martin Gunst vertelde e.e.a. over het vernieuwde Schoudee en gaf een toelichting op het diner, dat deze avond uit maar liefst zeven gangen bestond.

Nadat Nancy Frederiks een toelichting had gegeven over de introductie van de E-Boulevard door Zeelandnet was het de beurt aan Marco van Dijke.
Hij ging in op de ontwikkelingen van het MKB in Wemeldinge en sprak over de evenementen die voor het komend seizoen in Wemeldinge op het programma staan.

Hierna werd door Fred Buijs namens BNV Mobility het autogebruik door de ondernemer aan de kaak gesteld. Bewust gebruik en anders denken over mobiliteit kan extra rendement opleveren.
Een Eye-opener voor velen. Volgens Buijs kan er goed verdient worden als doordacht gebruik wordt gemaakt van de auto.

Als laatste gastspreker nam Tim Gulinski het woord. Hij besprak hoe opdrachtgevers en zzp-ers per 1 mei te maken krijgen met het vervallen van de VAR.
Zijn advies luidt om toch vooral gebruik te maken van één van de modelovereenkomsten die zijn goedgekeurd door de belastingdienst. In voorkomende gevallen kan de belastingdienst om goedkeuring van een eigen overeenkomst worden gevraagd.
De nieuwe wetgeving zal volgens Gulinski de komende jaren nog regelmatig aangepast moeten worden.

Netwerken

Fred Krautwurst was na lange tijd weer aanwezig om het netwerken te begeleiden.
Ditmaal werd het DISC-model gehanteerd. Hiervoor moesten de deelnemers eerst een vragenlijst beantwoorden, waarmee een persoonlijk profiel kan worden bepaald.
Deze persoonlijke eigenschappen helpen bij het bepalen hoe een gesprek kan worden gevoerd.
Met enige ervaring kan ook de persoonlijkheidstijl van de gesprekspartner worden ingeschat, zodat de benadering hierop kan worden aangepast.
DISC staat voor dominant, invloedrijk, stabiel en concentieus.
Na uitleg door Fred is deze voor velen nieuwe benadering in de praktijk toegepast.

Voor wie meer wilt weten over DISC is een extra pagina toegevoegd.
Je kunt hier ook je eigen profiel bepalen aan de hand van een vragenlijst. (deze link staat helemaal onderaan de extra pagina)

Organisatie: Zeeland Business - Goes

Locatie: Schoudee - Wemeldinge

E-Boulevard: Zeelandnet - Kamperland

Vereniging MKB Wemeldinge: MKB Wemeldinge - Wemeldinge

Oplossingen voor mobiliteit: BNV Mobility - Breda

Van VAR naar DBA: DRV Accountants - Goes

Fotografie: Foto Jan H. Bos - Goes

Opening seizoen 2016 Oosterscheldekreeft 008

Oosterscheldekreeft

Opening Seizoen 2016 Oosterscheldekreeft

Oosterscheldekreeft

Hij staat weer op de kaart bij de betere restaurants, de Oosterscheldekreeft.
Het seizoen loopt slechts kort. Na 15 juli mag er niet meer op kreeft in de Oosterschelde worden gevist.
Als de gevangen voorraad op is, ligt er dus geen kreeft uit de Oosterschelde op het bord.

Opening kreeftseizoen 2016

Onder grote belangstelling is met de vangst van de eerste kreeft uit de Oosterschelde het kreeftenseizoen 2016 officieel geopend.
Luit Ezinga, voorzitter van de "Stichting Promotie Oosterscheldekreeft" heette iedereen hartelijk welkom.
Hij vertelde e.e.a. over de specifieke eigenschappen van de Oosterscheldekreeft en waarom die alom zo gewaardeerd wordt. De kreeft wordt niet voor niets ook wel de Rolls-Royce onder de kreeften genoemd.
Dat de kreeft het zo goed doet, heeft alles te maken met de kwaliteit van het water in de Oosterschelde en de prima leefomstandigheden.

Vervolgens stelde hij de eregast van het evenement voor. Een eer die dit jaar te beurt viel aan Joop Braakhekke.
Joop Braakhekke is bekend als maître restaurateur van restaurant Le Garage in Amsterdam en heeft veel kookboeken op zijn naam staan. Grote bekendheid verwierf hij ook met zijn kookprogramma's op televisie.
Joop vertelde over zijn invulling van het vak van restaurateur en over zijn grote passie voor het koken. Ook liet hij weten een groot liefhebber te zijn van de Oosterscheldekreeft, die zeer zijn voorkeur geniet boven de andere soorten.

Wijnetiket

Ieder jaar wordt een geselecteerde kreeftenwijn aangeboden, waarvoor een speciaal etiket wordt ontworpen.
Dit jaar betreft het een grafische, gestileerde weergave van de Oosterschelde kreeft. Maker is de uit Limburg afkomstige kunstenaar Roland Deussen.
Het etiket is gemaakt aan de hand van een kunstwerk, waarvan het origineel tijdens de bijeenkomst werd ondertekend door Joop Braakhekke, burgemeester Rabelink van Schouwen-Duiveland, Commissaris van de Koning Han Polman  en Luit Ezinga.

Kreeftenwijn 2016

Weingut Lorenz & Söhne uit Duitsland is verantwoordelijk voor de kreeftenwijn dit jaar.
Het is een Pinot Blanc, een droge en pittige  wijn.

Op de Oosterschelde

Nadat iedereen zijn schip had gevonden werd koers gezet om de eerste kreeft uit de Oosterschelde binnen te halen.
Zo'n negen traditionele platbodems en het vlaggenschip de Frisia, op haar beurt geassisteerd door de Amelia van Goldies Travel, voeren de Oosterschelde op.
Alle schepen lagen om de vissersboot, de MS3 van kreeftenvisser Gerrie van den Hoek, die de fuiken met kreeft aan boord bracht.
Bij het leeghalen wordt nauw gelet op de afmeting en het gewicht van de kreeften. Te klein gaat terug in het water.
Ook de vrouwtjes gaan terug om de voortplanting optimaal te houden.
De visser kreeg hierbij de ondersteuning van Han Polman en enkele diplomatieke vertegenwoordigers van Duitsland en België.
Na het binnenhalen van de kreeften voer men naar de Frisia.
Hier werd de kreeft door Han Polman overhandigd aan Joop Braakhekke. Hij heeft de kreeft aan de in grote getale aanwezige internationale pers gepresenteerd.

Restaurant Het Binnenhof

Tijdens de vaartocht op de Frisia is er een kreeftendiner verzorgd door restaurant "Het Binnenhof" uit Goes. Het is één van de uitstekende restaurants die deelnemen aan de Kring van de Oosterscheldekreeft.
De tweede gevangen Oosterscheldekreeft is door Joop Braakhekke aan chef-kok Arjan Suijkerbuijk overhandigd om in de kombuis te bereiden.
Arjan en zijn team stonden garant voor een heerlijke maaltijd, waar de kreeft uiteraard centraal stond.

Het menu:

  • Lepel-amuse met Oosterscheldekreeft met Sabayon van schaal- en schelpdieren.
  • Bisque d'homard
  • Halve gekookte Oosterscheldekreeft met lamsoren en beurre blanc
  • Fenegriek en Goudse kaas

De genodigden konden de kreeftenwijn 2016 bij de maaltijd proeven en de wijn is uitstekend ontvangen.

Veiling eerste Oosterscheldekreeft

Nadat weer was afgemeerd in Zierikzee is Joop Braakhekke door de KNRM naar Colijnsplaat gevaren.
Hier is de eerste Oosterscheldekreeft geveild.
De opbrengst van € 25.000,- komt geheel ten goede van het KWF.

Joop Braakhekke heeft bewust voor dit doel gekozen.
In zijn toespraak legde hij uit dat de alvleesklierkanker die hem vorig jaar getroffen heeft in slechts 10% van de gevallen operabel is.
Het gehele spijsverteringssysteem wordt weggehaald en pillen, gemaakt uit materiaal van varkens, moeten voor de oplossing zorgen. Daarbij moet gekeken worden wat je eet, om de hoeveelheid pillen die je moet nemen te bepalen.
Hij heeft naar eigen zeggen het "geluk" dat hij tot die 10% behoord.

Een tip gaf Joop ook. Voor de bereiding van een heerlijke maaltijd met kreeft:
,,Snijd de kort gekookte kreeft in tweeën, leg de helften op een gietijzeren bakplaat, maar niet te lang.
Bak in hete boter een tak rozemarijn en giet deze boter over de kreeft. Kreeft blijft zo kreeft.''

Kring van de Oosterscheldekreeft

Een exclusief product als de Oosterscheldekreeft moet je koesteren. Daarom besloot een aantal gerenommeerde restaurants uit heel Zeeland hun expertise en ervaring te bundelen in de Kring van de Oosterscheldekreeft.
Deze restaurants bieden een speciaal driegangen kreeftenmenu aan voor een vaste prijs van € 59,50, passend bij de keuken die zij voeren.
Deelnemers:

Auberge des Moules - Philippine

't Vlasbloemken - Koewacht

Bistro de Kluiver - Breskens

De Korenbeurs - Landgoed Rijckholt

Auberge de Campveerse Toren - Veere

Restaurant Het Binnenhof - Goes

De Oesterbeurs - Yerseke

Oester & Soja - Bruinisse

Brasserie Maritime - Zierikzee

Hostellerie Schuddebeurs - Schuddebeurs

Our Seaside - Renesse

Organisatie: JCOM - Zierikzee

Locatie: Zierikzee

Fotografie: Foto Jan H. Bos - Goes

 

Food Expo Zeeland

Food Expo in Zeelandhallen

Food Expo Zeeland

De beurs Food Expo Zeeland in de Zeelandhallen te Goes is ontstaan nadat LMG Exibitions aankondigde dat de Horecabeurs in Zeeland dit jaar verplaatst zou worden naar september. Hiervoor werden twee redenen aangevoerd.
Ten eerste worden twee van de drie hallen op dit moment gebruikt voor de opvang van vluchtelingen. Hierdoor is de ruimte die aan de exposanten kon worden toegewezen bijna gehalveerd.
Bovendien heeft LMG de ambitie om de Horecabeurs uit te breiden met een gedeelte voor recreatieondernemers.
De maand september zou een goede oplossing zijn, omdat de recreatieondernemers dan het afgelopen seizoen evalueren en de Zeelandhallen zijn dan waarschijnlijk weer helemaal vrij.

Overleg

Maar voor de leveranciers aan de horecabranche is de periode voor de aanvang van het toeristische seizoen juist erg belangrijk.
Ook Food Lab Zeeland, een initiatief van Scalda, wilde graag dat de beurs in maart doorgang zou vinden.
Dus gingen Food Lab Zeeland en horecagroothandel VHC Kreko Groep in overleg met LMG.
Dat grootschalig niet altijd beter betekent, wordt bewezen door de uitkomst van de onderlinge gesprekken.

Positieve oplossing

Food Expo Zeeland heeft nu zijn eerste editie gekregen. Weliswaar een kleinschaligere beurs, maar effectief waren er nog altijd zo'n 150 exposanten.
Er is op een zeer creatieve manier omgegaan met minder beschikbare vierkante meters en de uitwerking is geweldig.
Food Expo Zeeland is intiem, gezellig en een heeft fantastische uitstraling door deze opzet.
De nadruk ligt op eten, etenswaren en de bereiding van gerechten. De formule is enigszins aangepast en dus anders dan bij de volledige bezetting van een horecabeurs.
Misschien dat met het schuiven van wat punten en komma's beide evenementen recht van bestaan hebben, en in de toekomst als twee aparte beurzen georganiseerd kunnen worden.

Straten met marktkramen

Enkele wandelpaden zijn omgevormd tot straten waarlangs marktkramen zijn geplaatst. Een zeer goed alternatief voor de geijkte beursstands die normaliter de boventoon voeren.
Veel exposanten die gespecialiseerde producten aanbieden hebben hier een passende ruimte gevonden om hun waar aan te prijzen en te demonstreren.
Zo zijn er kramen met worsten, broodspecialiteiten, sauzen, kazen, drankjes en allerhande andere etenswaren te vinden.

Door het feit dat je direct langs de uitgestalde producten loopt, en niet eerst de stand van de exposant in hoeft te gaan, wordt een drempel weggenomen.
De presentatie lijkt op deze manier een stuk informeler en dat komt ten goede aan het beoogde resultaat. Veel bezoekers stoppen spontaan om te proeven en om informatie te vragen.

Kookwedstrijden

Food Lab Zeeland is een samenwerkingsverband tussen vmbo- en mbo-scholen die horecaonderwijs aanbieden en het horecabedrijfsleven.
De doelstelling van de organisatie is om de kwaliteit van de Zeeuwse horeca te verbeteren.
Tijdens dit evenement was men vertegenwoordigd met een wedstrijdplein, demokeukens en het Food Lab Zeeland netwerkpaviljoen.

Naast kookdemonstraties zijn er verschillende wedstrijden georganiseerd. Maar liefst 5 trofeeën moesten uitgereikt worden.
Het koken, oestersteken en het gastheerschap kwamen aan de orde.
De onderlinge strijd werd door de aanwezigen op de voet gevolgd, en de juryleden hadden de moeilijke taak om de winnaars aan te wijzen.

Het netwerkplein heeft goed gefunctioneerd. Men heeft ideeën opgedaan, ervaringen uitgewisseld en elkaar geïnspireerd om er het komend seizoen weer creatief tegenaan te gaan.
Een regelmatig optreden van Lace heeft het geheel van een passend muzikaal tintje voorzien.

Een succesvolle beurs

In eerste instantie kan worden gesproken van een succesvol initiatief, dat door omstandigheden ontstaan is.
Er was gelegenheid om kennis te maken met de nieuwe producten die fabrikanten en leveranciers voor de aanvang van het zomerseizoen op de markt brengen.
Ook leveranciers van apparatuur en voor de horeca gespecialiseerde dienstverlenende bedrijven waren vertegenwoordigd.
Voor de leerlingen die een toekomst in de horeca nastreven, is het een uiterst leerzame ervaring geweest.
Veel bezoekers kijken, na het geven van een vette duim omhoog, al uit naar volgend jaar.
Of de beurs in deze vorm volgende edities krijgt, zal na een evaluatie duidelijk moeten worden.

Organisatie: LMG Exibitions - Goes

Horecawedstrijden: Food Lab Zeeland - Middelburg

Locatie: Zeelandhallen - Goes

Fotografie: Jan H. Bos - Goes

bio base europe training center netwerkbijeenkomst van Zeeland Business BioBase De Kromme Watergang

Bio Base Europe Training Center Netwerkbijeenkomst

Netwerkbijeenkomst Bio Base Europe Training Center

De netwerkbijeenkomst in het Bio Base Europe Training Center kende  het thema Beperkingen? Topprestaties!
Tijdens deze avond, georganiseerd in samenwerking met "Aan de slag in Zeeland", kwam aan de orde waarom het Zeeuwse bedrijfsleven zich in moet zetten om mensen met een arbeidsbeperking aan werk te helpen.
Ruim 150 geïnteresseerden bezochten het Bio Base Europe Trainingcenter te Terneuzen om kennis over het onderwerp op te doen, en hierover tijdens de drie geprogrammeerde netwerksessies van gedachten te wisselen.

Opening

Dagvoorzitter Marco van Dorst gaf uitleg over het verdere verloop van de avond, waarna André van der Reest, voorzitter van de Zeeuwse Werkkamer, een eerste inleiding gaf over het thema en de avond officieel opende.
De maatschappelijke opgave voor het bedrijfsleven en de overheid om in Zeeland in 2015 en 2016 samen 440 extra banen te scheppen voor mensen met een arbeidsbeperking, vloeit voort uit het in 2013 gesloten Sociaal akkoord.
Dit aantal banen is nog niet bereikt. Daarom zijn bijeenkomsten als deze netwerkbijeenkomst van Zeeland Business ideaal om te praten over de mogelijkheden die er zijn om samen met de Zeeuwse bedrijven en organisaties de doelstelling te realiseren.
Veel werkgevers zijn onvoldoende bekend met de materie. Door het geven van voorlichting, en tijdens het netwerken persoonlijke gesprekken te voeren en ervaringen uit te wisselen, kunnen twijfelende partijen snel over de streep getrokken worden.

Pitches

Na de opening van de bijeenkomst gaven vier kandidaten samen met hun buddy's een pitch, waarin zij hun persoonlijke situatie toelichtten en hun capaciteiten kenbaar maakten.
Deze open sollicitaties, die opvielen door duidelijkheid en originaliteit, werden alle vier goed ontvangen door de aanwezigen.
De eerste positieve resultaten werden in de loop van de avond al geboekt.

Forum

Een forum bestaande uit vier van de workshopleiders ging vervolgens in op de juridische kant van de zaak. Ook de praktische ervaringen, met het in een onderneming plaatsen van arbeidskrachten met een beperking, kwamen aan bod.
De forumleden waren het er over eens dat de werkgevers in Zeeland, de afspraken uit het sociaal akkoord (2013) over het creëren van de extra banen zullen halen.
Zeker wanneer bijeenkomsten zoals op deze avond in het Bio Base Europe Training Center helpen om de beeldvorming over de doelgroep in een juister daglicht te stellen. Het werken met arbeidskrachten die een beperking hebben, wordt vaak als een obstakel gezien.

Dit is onterecht. Deze werknemers hebben allemaal hun individuele capaciteiten die zorgen voor een toegevoegde waarde binnen een organisatie. Het is een kwestie van een goede match.
Het Werkgevers Servicepunt (WSP) en het UWV zijn behulpzaam bij het vinden van de juiste mensen door kosteloos een inclusieve arbeidsanalyse uit te voeren voor de werkgevers. Er wordt dan bepaald waar in de organisatie een werkplek gecreëerd kan worden en wat de effecten hiervan zijn.
Zo kan bijvoorbeeld een hoger opgeleide werknemer die assistentie krijgt, zich meer op zijn kerntaken richten. Dit verhoogt de productiviteit.

De Kromme Watergang

De avondmaaltijd is op een netwerkbijeenkomst van Zeeland Business altijd een belangrijke factor.
Ditmaal was de verwevenheid tussen het diner en het thema groter dan ooit.

Edwin Vinke en zijn team stonden garant voor de bereiding van het eten. En voor deze avond kreeg hij steun van een heel team harde werkers dat was samengesteld door "Aan de slag in Zeeland".
De bezoekers aan de bijeenkomst kregen als het ware een praktijkdemonstratie, waaruit bleek wat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt voor hen kunnen betekenen.
Tijdens drie netwerksessies, verspreid over de avond, werd de maaltijd door hen geserveerd. Ook bij de bereiding en de opmaak van de gerechten werden veel van de werkzaamheden door de tijdelijke assistenten uitgevoerd.
Geen van de aanwezigen had ook maar iets aan te merken op de kwaliteit en de uitvoering van de dienstverlening. Het is allemaal vlekkeloos verlopen.

Workshops

Om 20:00 uur startten vijf workshops.

Wet banenafspraken: regels in vogelvlucht en de oplossing. Door Toine Witters
Werkgevers met meer dan 50 medewerkers delen hun praktijkervaringen. Door Yvonne de Bas
Werkgevers met minder dan 50 medewerkers delen hun praktijkervaringen. Door André Schillemans
Meet and Great: Maak kennis met de doelgroep. Door Ester de Callafon
Medewerkers met een beperking: de normaalste zaak. Door Hans Willem Croll

Na beëindiging van de workshops konden de aanwezigen weer plaats nemen aan de tafels, om te nogmaals te genieten van enkele gerechten van Vinke en zijn brigade.

De praktijkervaring van Edwin Vinke

Edwin Vinke ging in het auditorium het gesprek aan met Marco van Dorst en gaf zijn visie over het werken met mensen met een arbeidsbeperking.
Deze laatste uitdrukking ziet hij anders. Het gaat niet om een beperking, het zijn mensen die op een andere manier werken.
Dat vraagt de werkgever om een iets andere benadering dan hij gewend is. Meer is het niet.

Hij was zeer te spreken over de samenwerking tussen zijn eigen keukenbrigade en de medewerkers die "Aan de slag in Zeeland" had geselecteerd.
Twee dagen heeft hij met hen samengewerkt. De dag voor het diner zijn alle voorbereidende werkzaamheden verricht. Hiervan werd een korte filmimpressie "Mise en Place" vertoond.
En natuurlijk op deze avond, waar alle aanwezigen getuige waren van de manier waarop Edwin leiding gaf en hoe er gewerkt is.

Wat hem met name was opgevallen was de motivering van de mensen. Ook hun manier van werken en het plezier wat zij hadden in het uitvoeren van de werkzaamheden zijn een positieve ervaring.
Om tot een succes te komen is een strak werkschema vereist. Er moeten goede en duidelijke instructies gegeven worden. En tot slot moet goed op de uitvoering gelet worden. Zo nu en dan moet er natuurlijk bijgestuurd worden.
Maar dit was een eenmalig project van twee dagen. Er is geen mogelijkheid geweest om de mensen in te werken. En als je dat in ogenschouw neemt is het resultaat ongelooflijk goed.
Edwin Vinke heeft de samenwerking als zeer aangenaam ervaren. Met als resultaat dat één van zijn tijdelijke werknemers spontaan een stageplek bij de Kromme Watergang is aangeboden.

Eye opener

Nadat de deelnemers aan de avond het voortreffelijke nagerecht hadden genuttigd, is onder het genot van een drankje nog een tijd nagesproken over de vele onderwerpen die tijdens deze thema avond aan de orde zijn geweest.
Voor velen heeft deze succesvolle netwerkbijeenkomst in het Bio Base Europe Training Center het effect van een ware eye opener gehad.

Organisatie: Zeeland Business - Goes

Mede organisator: Aan de slag in Zeeland

Diner: De Kromme Watergang / Edwin Vinke - Hoofdplaat

Fotografie: Foto Jan H. Bos - Goes